ניוון דיסק

כאבי גב תחתון עקב שינויים ניווניים בעמוד השדרה

תהליך הניוון הדיסקלי מתרחש באופן נורמלי כחלק מתהליך ההזדקנות של גופנו. בתהליך זה, הדיסקים הבין-חולייתיים בעמוד השדרה מאבדים מנפחם וגובהם, ובמקביל מופיעים שינויים ניווניים במפרקים הקיימים בין החוליות. לרוב, התהליך אינו גורם לכאבים, אך במקרים מסוימים הוא עלול להוביל לכאבי גב קשים הפוגעים באיכות החיים.

התקדמות תהליכים אלו עלולה לגרום להתרופפות החיבור של חוליות עמוד השדרה. כתוצאה מכך, היציבות של מבנה עמוד השדרה נפגעת, ועלולה להיגרם גלישה של אחת החוליות ביחס לחוליה מתחתיה. מצב זה נקרא "ספונדילוליסטזיס ניווני", והוא מתאפיין לרוב בכאבי גב תחתון, בליווי נמלול לאורך הרגליים, העלולים לגרום לקושי בעמידה ממושכת ובהליכה. במצב זה, ניתוח בו מבוצע רק שחרור של הלחץ משק השדרה ושורשי העצבים אינו מטפל בבעיית היציבות ואף עלול להחמיר אותה. לכן, לצד שחרור הלחץ מעצבי עמוד השדרה, המנתח גם יקבע את האזור הסובל מאי-יציבות.

• תחקור הרקע הרפואי של המטופל – כולל היסטוריה רפואית קצרה של מחלות רקע, טיפולים תרופתיים וכדומה. חשוב לברר אם קיימים מצבים או מחלות אחרות העלולים להתאפיין בתסמינים דומים כגון: סוכרת, בעיות בכלי הדם ברגליים, ו/או בעיות נוירולוגיות אחרות.
  • בדיקה גופנית – הכוללת בדיקה של עמוד השדרה לאיתור עיוותים והגבלה בטווחי התנועה, בדיקה מקיפה של מצבו הנוירולוגי של המטופל, כולל אופן ההליכה, שיווי משקל, בדיקת הכוח של קבוצות השרירים השונות, בדיקת התחושה והרפלקסים בגפיים ובדיקות ספציפיות אחרות.
  • בדיקות דימות – רק לאחר תחקור ההיסטוריה הרפואית ובדיקה גופנית של המטופל, יזדקק הרופא לבדיקת CT ו/או MRI של האזור הרלוונטי בעמוד השדרה, לצורך ביסוס האבחנה הקלינית, ותכנון הטיפול הניתוחי במידת הצורך.

אפשרויות הטיפול השמרני בכאבי גב על רקע שינויים ניווניים

השינויים הניווניים המתרחשים בעמוד השדרה הם מצב בלתי הפיך שלרוב מחמיר בהדרגה ללא טיפול ניתוחי. למרות זאת, בשלבים הראשוניים ניתן לטפל בכאבי הגב באופן שמרני, תוך השגת הקלה משמעותית בסימפטומים. הטיפולים האפשריים כוללים:

• תרופות לשיכוך כאב (אקמול, אופטלגין)
  • תרופות אנטי דלקתיות (וולטרן, אטופן, ארקוקסיה וכדומה)
  • טיפול בסטרואידים (בכדורים ו/או זריקות)
  • הזרקה אפידוראלית של סטרואידים למפרקי עמוד השדרה (פסט בלוק)
  • טיפול פולשני בגלי רדיו לאלחוש מפרקי עמוד השדרה
  • הפחתת משקל
  • פעילות גופנית מתונה (הליכה, שחייה)
  • פיזיותרפיה לחיזוק והגמשת שרירי הגב

מטופל המעוניין בטיפול שמרני יופנה לרוב לטיפול פיזיותרפי ולמומחה ברפואת כאב, שמיומן בהתאמת הטיפול באופן אישי וביצוע הזרקות לעמוד השדרה.

טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בהיצרות שדרתית מצויים בשפע ומשווקים באגרסיביות רבה כטיפולי פלא המונעים את הצורך בניתוח. בין טיפולים אלו ניתן לכלול כירופרקטיקה, דיקור סיני, רפלקסולוגיה, טווינה ועוד. חשוב לדעת כי על אף שבמקרים רבים הפונים לטיפולים אלו מדווחים על הקלה בתסמיניהם, מחקרים מדעיים מצאו כי רובם לא נחותים בתוצאות שהם משיגים, בהשוואה לטיפולים הקונבנציונליים שתוארו. בכל מקרה לפני שפונים לטיפול אלטרנטיבי רצוי להיבדק תחילה אצל מומחה עמוד שדרה.

מתי מומלץ טיפול ניתוחי לכאבי גב על רקע ניווני?

במקרים שהטיפולים השמרניים נכשלו והמטופל סובל מהפרעה באיכות חייו עקב הסימפטומים, ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח לקיבוע האזור בעמוד השדרה הגורם לכאבי הגב.

קיבוע של חלק מחוליות עמוד השדרה הוא פעולה ניתוחית נפוצה, שמיועדת לטיפול בפתולוגיות שונות של עמוד השדרה. הסיבות העיקריות לביצוע קיבוע הן:

• טיפול באי-יציבות פתולוגית בין חוליות עמוד השדרה. אי-יציבות זו יכולה לנבוע מסיבות שונות, ביניהן: שבר של חוליה, והרס של חוליות עקב זיהום או מחלה גידולית.
  • גלישה של חוליה על גבי חוליה תחתונה. מצב זה נקרא "ספונדילוליסטזיס".
  • כאשר יש צורך לתקן עיוות במנח האנטומי הנורמלי של עמוד השדרה, כפי שקורה במקרים של עקמת (סקוליוזיס).
  • מחלה ניוונית של הדיסק, שגורמת לכאבי גב משמעותיים המפריעים בניהול שגרת היום, ולא השתפרו לאחר טיפול שמרני של מספר שבועות.
  • הפרעה נוירולוגית עקב לחץ על עצבי עמוד השדרה, המשולבת בכאבי גב משמעותיים ואי יציבות בין-חולייתית.

לממצאים המודגמים בבדיקת הדימות (CT, MRI) תפקיד מסייע בקבלת ההחלטה על הטיפול הניתוחי, אך ההחלטה על הצורך בניתוח היא קלינית בעיקרה.

למידע נוסף על ניתוח קיבוע זעיר-פולשני לחצו כאן .

ניתוח לקיבוע חוליות בעמוד השדרה הכנסו לכאן