היצרות תעלת השדרה

היצרות תעלת עמוד השדרה (ספיינל סטנוזיס) היא אחת הסיבות השכיחות להופעת כאבי גב ורגליים בגיל המבוגר.

כחלק מתהליך ההזדקנות של גופנו, הדיסקים הבין-חולייתיים בעמוד השדרה מאבדים מנפחם וגובהם, ובמקביל מופיעים שינויים ניווניים במפרקים הקיימים בין החוליות. תהליכים אלו גורמים להיצרות הדרגתית של התעלה השדרתית, בה עובר שק השדרה. היצרות זו מחמירה גם עקב התעבות רצועות גידיות המרצפות את התעלה (הליגמנט הצהוב), והופעת זיזי עצם-פרא הבולטים אל תוך התעלה ונקבי השורשים. היצרות תעלת עמוד השדרה גורמת ללחץ ניכר על שק השדרה ועל שורשי העצבים היוצאים מעמוד השדרה.

היצרות התעלה המותנית מתאפיינת במגוון רחב של הסתמנויות קליניות. חלק מהמטופלים עשויים שלא לסבול כלל מכאבים או הגבלה בפעילותם (במיוחד בשלביה הראשונים). אך לרוב תאופיין התסמונת בכאבים ונמלול לאורך הרגליים, המופיעים בעמידה והליכה ועלולים לגרום ל"צליעה לסירוגין": מצב בו המטופל נאלץ לעצור להפסקות תכופות במהלך הליכה, לצורך הקלה על כאבי הרגליים. עקב כך אנשים הסובלים מתסמונת זו מאבדים בהדרגה את יכולת ההתניידות שלהם, דבר הגורם להם להישאר בבית ו/או להתנייד בכיסא גלגלים. בנוסף לכך, בשלבים המתקדמים של המחלה עלולים להופיע תסמינים נוספים, כמו חולשת שרירים קשה של הרגליים והפרעה בשליטה על הסוגרים.

כדי לבסס את האבחנה הרפואית הרופא המטפל מבצע תהליך אבחנתי בעל מבנה קבוע:

תחקור הרקע הרפואי של המטופל – כולל היסטוריה רפואית קצרה של מחלות רקע, טיפולים תרופתיים וכדומה. חשוב לברר אם קיימים מצבים או מחלות אחרות העלולים להתאפיין בתסמינים דומים כגון: סוכרת, בעיות בכלי הדם ברגליים, ו/או בעיות נוירולוגיות אחרות.

תשאול – בירור משך ואופי הסימפטומים עליהם מתלונן הנבדק, עוצמת ומיקום הכאבים, והטיפולים שהנבדק ניסה בעבר.

בדיקה גופנית – הכוללת בדיקה של עמוד השדרה לאיתור עיוותים והגבלה בטווחי התנועה, בדיקה מקיפה של מצבו הנוירולוגי של המטופל, כולל אופן ההליכה, , שיווי משקל, בדיקת הכוח של קבוצות השרירים השונות, בדיקת התחושה והרפלקסים בגפיים ובדיקות ספציפיות אחרות.

בדיקות דימות – רק לאחר תחקור ההיסטוריה הרפואית ובדיקה גופנית של המטופל, יזדקק הרופא לבדיקת CT ו/או MRI של האזור הרלוונטי בעמוד השדרה, לצורך ביסוס האבחנה הקלינית, ותכנון הטיפול הניתוחי במידת הצורך.

אפשרויות הטיפול השמרני בהיצרות תעלת עמוד השדרה

היצרות התעלה היא מצב בלתי הפיך, שלרוב מחמיר בהדרגה ללא טיפול ניתוחי. למרות זאת, בשלבים הראשוניים ניתן לטפל בה באופן שמרני, תוך השגת הקלה משמעותית בסימפטומים.

הטיפולים האפשריים כוללים:

• תרופות לשיכוך כאבים (אקמול, אופטלגין)
  • תרופות אנטי דלקתיות (וולטרן, אטופן, ארקוקסיה וכדומה)
  • טיפול בסטרואידים (בכדורים ו/או זריקות)
  • הזרקה אפידוראלית של סטרואידים לתעלת השדרה
  • הפחתת משקל
  • פעילות גופנית מתונה (הליכה, שחייה)
  • פיזיותרפיה לחיזוק והגמשת שרירי הגב

מטופל המעוניין בטיפול שמרני יופנה לרוב לטיפולו של מומחה ברפואת כאב, שמיומן בהתאמת הטיפול באופן אישי ובביצוע הזרקות לעמוד השדרה.

טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בהיצרות שדרתית מצויים בשפע ומשווקים באגרסיביות רבה כטיפולי פלא המונעים את הצורך בניתוח. בין טיפולים אלו ניתן לכלול: כירופרקטיקה, דיקור סיני, רפלקסולוגיה, טווינה ועוד.

חשוב לדעת כי על אף שבמקרים רבים הפונים לטיפולים אלו מדווחים על הקלה בתסמינים, מחקרים מדעיים מצאו כי רובם לא נחותים בתוצאות שהם משיגים בהשוואה לטיפולים הקונבנציונליים שתוארו. בכל מקרה לפני שפונים לטיפול אלטרנטיבי רצוי להיבדק תחילה אצל מומחה עמוד שדרה.

מתי מומלץ טיפול ניתוחי להיצרות תעלת השדרה?

במקרים שהטיפולים השמרניים נכשלו והמטופל סובל מהפרעה באיכות חייו עקב הסימפטומים, ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח לשחרור ההיצרות בתעלת עמוד השדרה. הניתוח מפחית את הלחץ על חוט השדרה ובהתאם לכך יכול להפחית משמעותית את התסמינים שלחץ זה יוצר. טרם ההחלטה על ביצוע הניתוח, יעבור המטופל בדיקת דימות (MRI), כדי לוודא כי הוא אכן סובל מהיצרות בעמוד השדרה.

החלטה על טיפול ניתוחי תתקבל לרוב עקב אחת מהסיבות הבאות:

• כאבים משמעותיים המפריעים בניהול שגרת היום, שלא השתפרו לאחר טיפול שמרני של מספר שבועות.
  • צליעה לסירוגין עם הפרעה ביכולת ההתניידות.
  • החמרת הנזק הנוירולוגי (חולשה, רגל רדומה).
  • כאבים עזים המרתקים את החולה למיטה ואינם נשלטים על אף טיפול במשככי כאב וטיפול מירבי של מרפאת כאב.
  • במקרים קיצוניים בהן ההיצרות הספינלית יוצרת לחץ קשה על שק השדרה והעצבים בתוכו. במקרים אלו עלולה להתפתח תסמונת "זנב-הסוס" (Cauda Equine Syndrome), המתבטאת בחולשת רגליים והפרעה בשליטה על מתן השתן והצואה. מצב זה הוא נדיר ביותר, ומחייב ניתוח דחוף על מנת להסיר את הלחץ משק השדרה ולאפשר התאוששות של הנזק הנוירולוגי.

לממצאים המודגמים בבדיקת הדימות (CT, MRI) תפקיד מסייע בקבלת ההחלטה על הטיפול הניתוח. למרות שההחלטה על הצורך בניתוח היא קלינית בעיקרה, הנטייה להמליץ על ניתוח תגבר אם נראה היצרות קשה, הגורמת ללחץ ניכר על שק השדרה והשורשים בבדיקת הדימות.

למידע נוסף על ניתוח זעיר-פולשני לטיפול בהיצרות תעלת עמוד השדרה – לחצו כאן.

ניתוח לשחרור תעלת השדרה (למינקטומיה)- לחצו כאן